SMK Nieuws & Persberichten

Vliegende start voor Interflon Eco Degreaser

Product Manager Pieter-Dave Boekel: “Interflon levert smeermiddelen, ontvetters en reinigers aan klanten in de food- en andere industrie in meer dan 40 landen wereldwijd. We groeien ieder jaar flink, dat bereiken we onder andere door steeds nieuwe producten te ontwikkelen, die onze klanten nodig hebben. Wij hebben ervoor gekozen enkel producten te ontwikkelen die bijdragen aan een beter milieu, met minder gevaren voor mens en milieu, maar zonder concessie te doen op de product prestaties.
Dit keer wilden we een zogeheten ‘niet-ingedeeld’ reinigingsproduct maken. Dat betekent dat het product niet wordt ingedeeld in een bepaalde veiligheidscategorie en dat er geen gevaarsymbolen op de verpakking hoeven te staan.”

VEELZIJDIG PRODUCT
“Om dat te bereiken moet je met innovatieve ingrediënten werken en sommige ervan, zoals oplosmiddel, tot een minimum beperken. Daarnaast wilden we dit product over de hele wereld zonder gevaarsymbolen kunnen verkopen. Ook dat heeft flink wat voeten in aarde gehad, omdat de regels per land kunnen verschillen. En tenslotte moest het product ongeveer 80 à 90 procent van de toepassingen van de reguliere ontvetters en reinigers kunnen vervangen. Dat betekent dat je een heel veelzijdig product moet maken: veilig en minstens even goed werkend als de klassieke reinigers.”

NACHTEN EN WEEKENDEN DOORWERKEN
Na een periode van ontwikkelen kon Interflon BV in mei het product aan de markt presenteren. Boekel is er tevreden mee. “Onze afnemers bereiken reinigingsresultaten die zelfs ons versteld doen staan”, zegt Boekel. “Niet alleen in de voedingsindustrie, waarvoor we overigens het NSF en Halal certificaat hebben voor dit product, maar ook in allerlei andere sectoren verloopt de verkoop goed. We zijn er in mei mee begonnen en hadden de toen de benodigde productievoorraad ruim ingeschat. Maar die had beter drie of vier keer groter kunnen zijn. We kregen spoedbestellingen en hebben nachten en weekenden doorgewerkt om aan de vraag te kunnen voldoen. Nee aan een klant verkopen was geen optie. Dit soort scenario’s hoop je op, maar we zijn er toch aangenaam door verrast.”

LAAGHANGEND FRUIT
“Het EU Ecolabel halen voor dit product was voor ons een bijna vanzelfsprekende keuze”, vervolgt Boekel. “Zowel het product als de verpakking lenen zich er goed voor. Het product bevat een uitgebalanceerd pakket aan additieven, water en enzymen, en er zit minder dan zes procent oplosmiddel in. Dit is noodzakelijk om een optimale werking van het product te bewerkstelligen. De verpakking is helemaal van kunststof en volledig te recyclen. Het EU Ecolabel zag ik daarom als goed mogelijk. En ik had er al ervaring mee: in 2010 hebben we ons product Eco Clean All laten certificeren. Wij hebben ons destijds wel een beetje verkeken op de bekendheid van het EU Ecolabel, moet ik zeggen. Onze ervaring is dat we onze klanten het verhaal echt uit moeten leggen. Nu hebben wij het grote voordeel dat we die tijd hebben: onze Technisch Adviseurs verkopen uitsluitend door middel van Direct-Sales en zij kunnen de klant dus meteen informeren over de betekenis van het EU Ecolabel.”

TWEE KEER CERTIFICEREN
Pieter-Dave BoekelCertificering van de Interflon Eco Degreaser verliep vlekkeloos. “Het enige probleem was dat we het certificaat twee keer moesten halen”, grapt Boekel. “We hadden het certificaat al binnen, maar toen besloten we op het allerlaatst voorafgaand aan de introductie de formulering iets aan te passen. In Brazilië dreigde het product anders toch ingedeeld te worden en dat wilden we dus niet. Daardoor moesten we wel opnieuw certificering aanvragen.”

MEERWAARDE CERTIFICAAT
Interflon hoopt het EU Ecolabel op dit product positief te kunnen vermarkten. Boekel: “Zeker bij overheden, die immers duurzaam in moeten kopen, verwacht ik meerwaarde van het certificaat. Klein voorbeeld: laatst overlegde ik met iemand van een gemeente en hij zei: ik kijk op de website van EU Ecolabel en als het er niet opstaat komt het er niet in. Het biedt dus zeker een verkoopvoordeel om gecertificeerd te zijn. Nog mooier wordt het natuurlijk als het product in andere EU-landen op dezelfde manier wordt opgepakt. Ik ga daarom vragen of de collega-SMK’s in Europa, dat noem je ‘competent bodies’, ons mee willen helpen.”

DUURZAAM INKOPEN: IK KIJK OP DE WEBSITE VAN EU ECOLABEL EN ALS HET ER NIET OPSTAAT KOMT HET ER NIET IN
Terug naar overzicht