Voorbeelden uit de praktijk

Philips: “EU Ecolabel superbelangrijk voor grote internationale hotelketens”

Het EU Ecolabel legt Philips geen windeieren. Bezit van het keurmerk was een voorwaarde voor enkele mega-orders. Exacte getallen wil Philips niet noemen, maar wel dat het hier gaat om enkele ’grote hotelketens. “De hotelmarkt stelt strenge eisen aan kwaliteit, maar ook aan duurzaamheid. Met het EU Ecolabel voldoen we aantoonbaar aan die eisen”.

De ‘hospitalitymarkt’, zoals de markt van hotels en openbare gebouwen wordt genoemd, kent wel verschillen ten opzichte van de consumentenmarkt. “De hoteltelevisies die Philips maakt zijn altijd gebaseerd op de modellen die we voor de consumentenmarkt maken”, vertelt Senior Marketing Manager Hospitality TV Wouter Staal. “Maar een hotel wil andere dingen dan de consument, dus doen we een aantal aanpassingen, die vooral op softwaregebied liggen. Van tevoren hebben we goed nagedacht over de extra functionaliteiten die we in een hotel-tv willen stoppen. Daarom hebben we een team van onze mensen gekoppeld aan onderzoekers van verschillende hotelscholen, maar ook aan die van hotelexperts en enkele hoteliers. Daardoor ontstond wat wij noemen ‘smart tv’: een tv die is verbonden met internet, waarmee je online apps als Twitter, Facebook en YouTube kunt gebruiken én die de mogelijkheid voor het hotel biedt om zijn gast zo persoonlijk mogelijk te benaderen en van dienst te zijn. Ook zitten er voor een hotel een paar extra praktische features op, zoals een klok en een automatische centrale zenderafstemming.”

Succes
De tv die nu is gecertificeerd met het EU Ecolabel heet de MediaSuite. En het is nu al een succesnummer. “Dat heeft vooral te maken met de wensen van grote hotelketens, die het belangrijk vinden dat een tv aantoonbaar zuinig en duurzaam is”, vervolgt Wouter. “Met de EU Ecolabel certificering voldoet Philips MediaSuite aan die eis. Het succes begon in Noord-Europa: in Scandinavië hecht men veel belang aan milieuvriendelijkheid, maar vanwege de goede ICT infrastructuur ook aan smart tv. De combinatie van het EU Ecolabelcertificaat en de smart functionaliteiten maken van de MediaSuite een echt succesnummer.”

Aanbestedingen
Hotelketens stellen hun eisen aan televisies meestal vast in aanbestedingsdocumenten. Daarin wordt tegenwoordig naast een energielabel ook specifiek om het EU Ecolabel gevraagd. Philips heeft met succes meegedongen naar dergelijke opdrachten, waaronder het leveren aan de hotelketen Accor, de grootste hotelketen van Europa. Daarnaast zijn opdrachten binnengehaald van Scandic en Nordic Choice Hotels, en dan gaat het ook om vele televisies.

‘Bajes-tv’
Senior Manager Sustainability van Leendert Jan de Olde vult aan: “Daarnaast zie je natuurlijk dat overheden verplicht zijn duurzaam in te kopen. Met het EU Ecolabelcertificaat voldoet een tv aan de Nederlandse criteria voor duurzaam inkopen van audiovisuele apparatuur. Nu moet je je niet voorstellen dat we grote aantallen tv’s aan bijvoorbeeld ministeries verkopen, maar wat dacht je van gevangenissen? Zo hebben we een speciale tv voor gedetineerden, waarbij uiteraard strenge veiligheidseisen van toepassing zijn, maar waarin ook restricties zijn ingebouwd ten aanzien van wat je wel of niet te zien krijgt op de tv. In Frankrijk hebben we onlangs een aanbesteding gewonnen voor het vervangen van tv’s in de Franse gevangenissen. Dan heb je het ook al gauw over duizenden toestellen.”

Soepele certificering
In de vorige editie van SMK kon Philips al trots melden dat het op de consumentenmarkt de zuinigste TV heeft, die is gecertificeerd met het EU Ecolabel. De certificering daarvan heeft meegeholpen aan een soepele en snelle certificering van het huidige model: de MediaSuite. Leendert Jan: “Het belangrijkste voor ons is dat onze leveranciers van onderdelen goed kunnen meewerken aan het certificeringsproces. Dat ging dit keer heel goed en verliep de certificering daardoor heel soepel.”

Grote hotelketens vinden het belangrijk dat een tv aantoonbaar zuinig en duurzaam is
Terug naar overzicht