Voorbeelden uit de praktijk

Biologisch fietsen met Natoil

Een echt biologisch smeermiddel voor fietskettingen was er nog niet, ook tot verbazing van het Zwitserse start up bedrijf Natoil. Met hun product Biotech Chain Lube gaan de Zwitsers nu de Europese markt op. Certificering met het Europees Ecolabel maakt onderdeel uit van hun marketingstrategie.

“Eigenlijk vreemd dat het er nog niet was”, zegt CEO Research & Development Otto Botz van Natoil. “Natoil is de eerste met een echt biologisch product op het gebied van smeermiddelen voor fietskettingen. Het wordt gemaakt van een speciaal soort zonnebloemolie met een hoog triglyceridegehalte. Deze zonnebloemen komen uit Frankrijk, Oostenrijk en Hongarije. Biotech Chain Lube gebruik je om fietskettingen mee te smeren. Zelf vind ik het volkomen logisch om voor een milieuvriendelijk vervoermiddel als de fiets ook een milieuvriendelijk smeermiddel te gebruiken. Daarom verbaast het me echt dat wij de eersten zijn die op dit idee kwamen. Er waren al wel biologisch afbreekbare smeermiddelen, maar die waren totnogtoe steeds gebaseerd op minerale oliën.”

Tests
Onderdeel van de certificering was een uitgebreide serie tests, omdat Europees Ecolabel producten natuurlijk minimaal even goed moeten zijn als gangbare producten. Botz: “We hebben ons product uitgebreid getest, ook tegenover gangbare smeermiddelen en daaruit bleek dat onze kettingolie zeer goed werkt. Het is vrij dun, maar smeert uitstekend en het vuil van de weg blijft niet plakken. Een Bruggertest wees uit dat ook bij zware belasting het product goede slijtagebescherming biedt.”

IVAM
Daarnaast is de formulering van Biotech Chain Lube onderworpen aan onderzoek door het Nederlandse IVAM. Dit instituut is onderdeel van de Universiteit van Amsterdam. Hildo Krop werkt daar als Senior Consultant Chemical Risks en heeft de aanvraag voor het keurmerk begeleid en ingediend. IVAM is dé kennisexpert op het gebied van smeermiddelen in Europa. “Dat is van meet af aan het geval”, vertelt Krop. “Vanuit onze betrokkenheid bij een aantal EU onderzoeksprojecten op het gebied van vervanging van additieven die slecht waren voor het milieu hebben we mede aan de wieg gestaan van de criteria van het Europees Ecolabel van smeermiddelen. Verschillende smeermiddelproducenten en samenstellers van additievenpakketten hebben met succes de adviezen van IVAM toegepast om voor producten en individuele bestanddelen aan de eisen van het Europese Ecolabel te voldoen. Logisch gevolg daarvan is dat de Europees Ecolabel certificering door Natoil in Nederland werd aangevraagd.”

Soepele aanvraag
“In de smeermiddelenbranche gaat het om de additieven die in producten zitten”, weet Krop, “daarom houden wij een lijst bij van de toegestane additieven en hoeveelheden. Mijn eerste vraag aan Natoil was dus: ik wil precies weten wat jullie erin hebben gestopt en hoeveel. Overigens blijft dergelijke informatie natuurlijk wel geheim voor de andere marktpartijen: IVAM en SMK hebben op dit gebied een geheimhoudingsplicht. Op basis van de aangeleverde informatie kan ik beoordelen of het product aan de criteria voldoet. In het geval van Biotech Chain Lube was dat geen enkel probleem dus de certificeringsaanvraag verliep soepel.”

Blaue Engel
“De reden dat we het Europees Ecolabel wilden”, vervolgt Botz, “is dat we Biotech Chain Lube door heel Europa willen verkopen. Op de Duitse markt is het Blaue Engel label heel bekend. Daarom hebben we ons product ook hiermee laten certificeren. Maar omdat we ook andere markten willen bereiken, biedt het Europees Ecolabel een voordeel. We zijn maar een klein bedrijf, dus hopen we op deze manier een marketingvoordeel te behalen.

Webshops
De plannen van Natoil zijn om het product grotendeels via internet aan te bieden. Botz: “Verkoop van Biotech Chain Lube zal vooral via webshops gebeuren, maar daarnaast zullen we contacten leggen met grote fietswinkels. Ook hebben we gesprekken met verschillende kettingproducenten en raceteams. Ons product kan in theorie voor een hogere snelheid zorgen, dus als een paar bekende mountainbikers ons product gebruiken, kan dat goede reclame opleveren. En natuurlijk kijken we met een speciale blik naar ‘Nederland fietsland’, dus zullen we met een aantal winkelketens gaan onderhandelen om Biotech Chain Lube ook via deze kanalen af te zetten.”

[Publicatie uit magazine SMK-Nieuws 67, december 2011]
 

Terug naar overzicht