Voorbeelden uit de praktijk

Militex: “Certificering is meegaan in de tijd”

Een bedrijf dat al lang bestaat kan goed meegaan in de tijd. Militex BV, sinds 1948 actief als producent van professionele reinigingsmiddelen, is deze visie toegedaan. Vier reinigingsmiddelen onder de ‘Militex Mikrolijn’ zijn Europees Ecolabel gecertificeerd.

Erwin van den Eijnde“Dat is het begin”, zegt directeur Erwin van den Eijnde. “We zijn volop bezig om ook onze eerdere generatie producten klaar te maken voor certificering. Dat heeft tijd nodig: we moeten onze klanten meekrijgen, want nog lang niet iedereen heeft duurzaamheid op het netvlies staan. En de kwaliteit moet onverminderd hoog blijven.”

Militex is uitgegroeid tot een stabiele fabrikant van reinigingsmiddelen voor de professionele markt. De onderneming is sinds de jaren ’80 gevestigd aan de Ampèrestraat in IJmuiden. Militex levert alle mogelijke reinigingsmiddelen zoals sanitair-, vloer- en interieurreinigers, maar ook industriële en onderhoudsmiddelen, die worden uitgevoerd in de huisstijl van de klant. De gecertificeerde Militex Ecolijn bestaat uit een vloerreiniger, een interieurreiniger, een sanitairreiniger en een allesreiniger.

Veel beweringen, weinig bewijs
Van den Eijnde ziet het Europees Ecolabel als een sprong voorwaarts. “In eerste instantie zijn wij techneuten”, vertelt hij. “Maar dat wil niet zeggen dat we geen oog hebben voor de drie ‘M’s’: mens, materiaal en milieu. Voorop staat dat onze producten moeten passen bij de eisen van een klantengroep. En uiteraard dat het middel werkt zoals wij beweren.” Certificering voor Europees Ecolabel is voor Van den Eijnde een prima middel: “Door ondernemingen wordt veel beweerd over milieuvriendelijke middelen, maar weinig bewezen. Dat ondervang je met certificering, waarmee onafhankelijk wordt vastgesteld dat je volgens bepaalde normen werkt. Reinigingsproducten met het Europees Ecolabel zijn geproduceerd met een lagere milieubelasting en dat levert een duurzamer product op.”

Militex begon zo’n drie jaar geleden met het ontwikkelen van de nu gecertificeerde Ecolijn en voor die termijn is bewust gekozen. “We hebben een behoorlijke tijd geëxperimenteerd met de juiste formuleringen van de producten”, legt Van den Eijnde uit. “Die moeten net zo goed of zelfs beter werken in vergelijking met bestaande Militex producten en daar moet je nu eenmaal lang aan sleutelen. Op een bepaald moment hadden we een goede productformule, maar toen waren we nog niet tevreden over de geur.” Dezelfde ‘struikelblokken’ ondervindt hij met nieuwe producten die Militex in de pijplijn heeft voor certificering. “Van klanten krijgen we al positieve reacties op testproducten, maar zelf zijn we nog niet tevreden over de prestaties. We gaan pas de markt op als we er voor de volle honderd procent achter staan.”

De werking van het product staat centraal
Over de directe toename naar de vraag van Europees Ecolabel gecertificeerde producten heeft Van den Eijnde zijn twijfels. “Europees Ecolabel is nog niet bij al onze relaties goedbekend en het gaat onze klanten primair om de prestaties van de producten.” Dat is direct ook de reden dat hij zich geen zorgen maakt: “Wanneer we laten zien dat het product werkt, dan wordt het snel geaccepteerd. En, de Ecolijn is niet wezenlijk duurder dan onze conventionele lijn.” Militex heeft een grote campagne voor de Ecolijn producten op stapel staan via internet en doelgerichte marketing, vooral gericht op België en Nederland. “We geloven zeker in onze duurzamere producten en we zullen het verhaal met enthousiasme aan onze klanten vertellen.”

[Publicatie magazine SMK-Nieuws 66, september 2011]
 

Van den Eijnde ziet het Europees Ecolabel als een sprong voorwaarts
Terug naar overzicht