Voorbeelden uit de praktijk

Philips en EU Ecolabel: Goed voor milieu én verkoop

Van alle kleuren die een goede TV biedt springt de kleur groen er bij Philips dit jaar uit: na de recente certificering van hun 42PFL6805 Econova LED televisie is nu ook de 46PFL6806 Econova Smart LED TV gecertificeerd met het Europees Ecolabel. De televisie won de ‘European Green TV 2011/2012’ AWARD van de EISA (European Imaging and Sound Association ).

“Voor deze 42PFL6805 Econova televisie hebben we twee belangrijke dingen gedaan”, vertelt Senior Manager Sustainability Leendert Jan de Olde. “We hebben als eerste een PVC vrije TV gemaakt en we hebben ervoor gezorgd dat er geen broomhoudende vlamvertragers in de TV verwerkt zijn.” “Dat betekende trouwens behoorlijk wat voor de inkoop van onze materialen”, vult Director Product Management John van Lin aan. “De hedendaagse supply chain is erop ingericht dat toeleverende partijen hun onderdelen verkopen aan verschillende afnemers. Onze vraag naar broomvrije materialen betekende uiteindelijk dat we dedicated productielijnen moesten laten opzetten door onze toeleveranciers.”

Alternatieve materialen
“En doordat we voor de 42PFL6805 Econova televisie zo min mogelijk plastic wilden gebruiken hebben we het alternatief gezocht in aluminium”, vervolgt De Olde. “Dat is ook bijzonder, omdat we gerecycled aluminium gebruiken. In de productie van gerecycled aluminium heb je 95% minder energie nodig en opzichte van virgin aluminium, dus ook dat heeft een duurzaamheidsvoordeel. Tevens hebben we de verpakking aangepast: daar worden geen kunststoffen meer gebruikt, maar uitsluitend gerecycled papier en karton. En een aardige gadget is dat we de afstandbediening op een zonnecel laten werken in plaats van op een batterij. “Voor de 46PFL6806 Econova Smart LED televisie hebben wij juist weer gezocht naar het gebruik van post consumer gerecycled plastic om op die manier de milieu impact van de televisie te verlagen”. De meeste inspanning voor ons is gaan zitten in het zoeken naar alternatieven voor de broomhoudende vlamvertrager.” “Alternatieven in meervoud”, neemt Van Lin over, “omdat het eerste door ons gevonden alternatief aanvankelijk toegestaan was, maar helaas gaandeweg het certificeringstraject alsnog op een EU-lijst met niet toegelaten middelen kwam. Dat vonden wij een vervelende hobbel in het traject, omdat we daardoor enige maanden vertraging opliepen. We moesten onze toeleveranciers daardoor namelijk opnieuw op zoek laten gaan naar andere types vlamvertrager.”

Energieverbruik
Maar dan hebben we het eigenlijk alleen nog maar over de materiaalkeuze. Vanzelfsprekend is bij een TV ook het energieverbruik belangrijk. “Ik denk dat we er als Philips trots op mogen zijn dat we een nieuw zuinigheidsrecord hebben”, zegt Van Lin. “Voor de eerste versie van de Econova hadden we voor een 42 inch televisie nog maar 48 Watt nodig, maar voor de 46PFL6806 Econova ECO Smart LED TV hebben we dat nog verder terug kunnen brengen: het beeldscherm is met 46 inch nog wat groter, terwijl het energieverbruik maar 45½ Watt is! Daarmee zijn we dan ook de enige televisie in Europa met een A++ energielabel.”

Motivatie
Over de motivatie om op te gaan voor het Europees Ecolabel zegt De Olde: “Philips staat niet voor niets in de Dow Jones Sustainability Index dit jaar op nummer één in de persoonlijke en huishoudelijke goederen. Wij vinden het vanzelfsprekend om duurzaam te ondernemen en dat we voorop lopen in duurzaamheidsinitiatieven; de Europese Ecolabel certificering past hierin” Van Lin: “Als sinds de jaren ’90 werkt Philips aan meer duurzame producten. En daarbij kijken we niet alleen naar de productie, maar naar de gehele levensduur, inclusief recycling aan het eind daarvan. MVO is voor ons geen hype maar een fundament. En om dat te bewijzen kun je je eigen maatstaven aanleggen, maar het is altijd beter als je jouw producten extern en onafhankelijk laat certificeren. SMK biedt die mogelijkheid met het Europees Ecolabel.”

Marktvoordeel
Of het Europees Ecolabel Philips ook een marktvoordeel biedt? “Jazeker”, is het unanieme antwoord. “Naar de huishoudelijke consument is het nog niet zo heel bekend, maar in de business to business markt en de overheid is dat een heel ander verhaal. De overheid moet aantoonbaar duurzaam inkopen en dit certificaat garandeert dat. En onlangs hebben we een aanzienlijke order binnengekregen van een grote professionele klant die onze televisies selecteerde op het bezit van het Europees Ecolabel!”

[Publicatie uit magazine SMK-Nieuws 67, december 2011]
 

Terug naar overzicht